Папа: коли минає закоханість, з’являється шанс на любов

У першу середу грудня Святіший Отець повернувся до роздумів про святого Йосифа, зупинившись на тому, чого Обручник Пресвятої Богородиці може навчити християнських наречених.

Любити не означає претендувати на те, що інша людина або спільне життя відповідатиме нашому уявленню, але це рішення, прийняте у повній свободі, взяти відповідальність за життя таким, яким воно представляє себе нам. Цими думками Папа Франциск поділився з учасниками загальної аудієнції, яка в середу, 1 грудня 2021 року, відбулася в залі Павла VI у Ватикані. У центрі повчання був святий Йосиф як «праведний» і «наречений Марії», повідомляє Vatican News.

 

 

Святіший Отець зазначив, що це нагода залишити спеціальне послання нареченим. За його словами, чимало подій, пов’язаних зі святим Йосифом, описані в апокрифічних творах через бажання заповнити прогалини у відомостях про нього в канонічних Євангеліях. Однак у Євангеліях знаходимо «все те, що є суттєвим для нашої віри та християнського життя».

 

 

 

 

«Праведний муж»

«Йосиф, її чоловік, бувши праведний і не бажавши її ославити, хотів тайкома її відпустити», — пише євангеліст Матей про ситуацію, що виникла перед народженням Ісуса. Ще до того, як «вони зійшлися», Марія, заручена з Йосифом, зачала від Святого Духа. Папа пояснив, що, згідно з тогочасними звичаями, подружжя включало два етапи: офіційні заручини — після яких наречена, хоч і перебувала ще рік в домі батьків, вважалася «дружиною» нареченого, та переїзд до дому чоловіка, який доповнював подружжя. Саме на першому етапі виявилося, що Марія була при надії. Згідно з давнім законом, покаранням за цю провину було каменування. Згодом увійшло в практику поміркованіше трактування цих приписів, яке включало офіційну відмову від дружини з громадськими та карними наслідками для жінки.

За словами Святішого Отця, Євангеліє називає Йосифа «праведним» саме через те, що він дотримувався закону. Однак «любов до Марії та довіра, яку він мав щодо Неї» підказали йому спосіб, щоб і закону дотриматися, і честь нареченої зберегти: він вирішив відпустити її таємно, без прилюдного приниження.

 

 

Уповання на Божу допомогу

І саме в цей момент, як розповідає святий Матей, втрутився Божий ангел. Він явився Йосифові уві сні та пояснив, що Дитя в лоні Марії походить від Святого Духа і що Вона народить Сина, якому Йосиф дасть ім’я Ісус («Бог спасає»). Так Божий голос виявляє цьому мужеві «ще вище значення його ж праведності».

«Як же важливо для кожного з нас вести праведне життя, але водночас завжди відчувати потребу в Божій допомозі, щоби зуміти розширювати наші горизонти і сприймати життєві обставини з відмінного, трохи ширшого погляду», — сказав Франциск. Ми часто почуваємось у полоні того, що трапилося; однак саме за деякими ситуаціями, які на початку здаються драматичними, «приховується провидіння, яке з часом набирає форми та проливає світло сенсу також і на біль, який нас уразив».

 

 

Справжня любов

Святіший Отець звернув увагу на один аспект цієї історії, якого часто не беруть до уваги: що Марія та Йосиф були нареченими, які, правдоподібно, мали свої плани та мрії. І коли Бог втрутився в їхню історію, вони, хоч і не без початкових труднощів, «навстіж відчинили серце перед дійсністю, що постала перед ними».

«Дорогі браття і дорогі сестри, дуже часто наше життя не є таким, яким ми його собі уявляємо. Насамперед, у стосунках любові та близькості нам не є легко перейти від логіки закоханості до зрілої любові», — сказав Папа. Перший етап стосунків завжди позначений певним зачаруванням, уявленнями, які не завжди відповідають дійсності. Але саме тоді, коли «закоханість із її очікуваннями, здається, закінчується», саме там може розпочатися «справжня любов».

«Любити насправді не означає претендувати на те, що інша особа чи життя відповідатимуть нашим уявленням; це означає, радше, в повноті свободи приймати рішення взяти відповідальність за життя таке, яким воно нам дається», — сказав Папа. Християнські наречені покликані «свідчити саме таку любов, яка наважується перейти від логіки закоханості до логіки зрілої любові». «Це — вимогливе рішення, яке замість того, щоби полонити життя, може зміцнити любов, щоб вона була тривкою перед лицем випробування часом», — додав Святіший Отець, завершивши ці роздуми молитвою:

«Святий Йосифе, ти, який любив Марію вільно та вирішив відмовитися від своїх уявлень, щоби звільнити простір для дійсності; допоможи кожному з нас дозволяти на Богові дивувати нас та приймати життя не як щось непередбачуване, від чого потрібно захиститися, але як таємницю, що приховує секрет справжньої радості. Випроси для всіх християнських наречених радість і радикальність із постійним усвідомленням того, що лише милосердя та прощення роблять любов можливою. Амінь».

 

 

https://credo.pro/2021/12/306015

Leave a Reply

Your email address will not be published.