Як приватне об’явлення вплинуло на догму про Непорочне зачаття

Як приватне об’явлення вплинуло на догму про Непорочне зачаття

Католик повинен твердо дотримуватися віри у те, про що йдеться у Символі Віри: Триєдиний Бог, втілення Христа, Його страсті, смерть і воскресіння, встановлення Церкви, друге пришестя і останній суд.

На відміну від публічного об’явлення Церкви, вірні не зобов’язані приймати приватні об’явлення, — навіть визнані Церквою, такі як об’явлення Діви Марії у Лурді і Фатімі. Іншими словами, католики можуть вільно дотримуватися думки, що у святої Бернадетти були галюцинації, але вони не можуть бути католиками, якщо заперечують народження Христа непорочною Дівою.

Розмежування виглядає досить чітким: католик зобов’язаний дотримуватися віри у публічне об’явлення, але має право на власну думку щодо приватних. Однак ці води виглядають дещо мутними з огляду на численні приклади церковного вчення, душпастирські та літургійні практики, які не побачили би світу, аби не поштовх, даний їм приватними об’явленнями.

 

Приватні об’явлення впливають на те, «як», а не «що»

Процес розвитку віровчення — це прекрасний вияв життя Духа у Церкві. Під час Тайної Вечері Ісус сказав: «Це мовив я до вас, коли з вами перебував. А Утішитель, Святий Дух, якого Отець в ім’я моє зішле, той навчить вас усього і все вам нагадає, що я сказав вам» (Йо 14,25-26). У випадку з певними вченнями, Духові знадобилися століття для того, щоб пояснити їх і дати їм формальне визначення. Це відбувалося у процесі богословських обговорень, звернень до простих вірних та ключових рішень наступників Петра. Але Дух діяв також і через важливі приватні об’явлення, що допомагали формувати та формулювати церковне вчення. 

Другий Ватиканський Собор підтвердив давнє вчення Церкви про те, що Христос — це остаточне об’явлення Боже. Після Христа до самої віри не можна додати нічого нового. Це означає, що Церква ніколи не визначатиме нових догм, які б уже не містилися у Святому Письмі і Традиції. Приватні об’явлення впливали, — іноді вирішальним чином, — на те, у який спосіб Церква розвивала і викладала своє вчення, навіть якщо у кінцевому підсумку зміст цього вчення залежав від Святого Письма і Традиції.

 

Як зазвичай розвиваються доктрини

Беручи до уваги протестантські підозри щодо католицьких «доповнень» віровчення, про які нібито немає згадок у Письмі, виглядає дуже іронічним, що колишній протестант, святий Джон Генрі Ньюмен, найкраще пояснив, як із часом розвиваються автентичні доктрини. Як правило, існує три етапи поступового розвитку істин, які вже, хоч і непрямим чином, містяться у одкровенні.

На першому етапі Церква володіє істиною спокійно та несвідомо. На другому настає час для дискусій і суперечок, оскільки теологи прагнуть прояснити питання і зрозуміти його зв’язок із іншими усталеними деталями вчення. На завершальному етапі вся Церква отримує вчення через офіційне визначення наступника Петра або документ, оприлюднений Вселенським собором.

 

Непорочне Зачаття Марії

Найбільш яскравий приклад розвитку католицької доктрини — це Непорочне Зачаття Богородиці. Ті, хто стверджує, що у цього вчення немає біблійних підстав, не знають власного Святого Письма. Протягом останніх десятиліть як католицькі, так і протестантські вчені встановили, що вираз, використаний святим Лукою для перекладу слів «благодаті повна» (грецьк. κεχαριτωμένη, кехарітомена), сказаних Марії архангелом Гавриїлом, — це унікальний вираз, який більше ніде не зустрічається у релігійних або світських грецьких текстах того часу. Це слово Лука вигадав, щоб спробувати висловити сказане ангелом, однак його значення зрозуміле. Воно описує ту, що стала досконалою завдяки Божій благодаті, а отже є непрямим посиланням на Непорочне Зачаття.

Однак те, що написано у Біблії, все ще потребує тлумачень Церквою. Цей факт став очевидним за 500 років від початку Реформації. Навіть порівняно чіткі вислови, такі як «Бо тіло моє — їжа правдива, і кров моя — правдивий напій» (Йо 6,55), різні конфесії інтерпретують у діаметрально протилежний спосіб.

Що стосується Непорочного Зачаття, то у перші століття християнства існувало загальне визнання унікальних привілеїв Марії, її вічної чистоти та безгрішного життя. Згодом відбулася бурхлива дискусія серед теологів-схоластів, які не могли зрозуміти, як Марія могла потребувати Христового відкуплення, якщо вона вже була непорочно зачатою за кілька десятиліть до його спасіння світу своїми страстями, смертю та воскресінням.

Однак ті ж богослови вважали, що її унікальний стан Божої Матері означав, що їй доцільно бути вільною від особистого гріха. Залишалося питання: чи так само вона була вільною від первородного гріха? Зрештою суперечку вирішив францисканський теолог Дунс Скотт, що помер у 1308 році. У своїй роботі він стверджував, що Марія була захищена від гріха завдяки передбаченим заслугам Христа. Таким чином, вона була відкуплена своїм Сином, але у більш благородний спосіб: він чудесним чином вберіг її від гріха, а не пробачив провини вже після того, як вона у нього впала.

Усунувши теологічні перешкоди, більшість богословів дотримувалася віри у Непорочне Зачаття до середини XV ст. Однак знадобилося приватне об’явлення та тиск вірних для того, щоби Церква остаточно визначила його як догму. У 1830 році Богоматір явилася Катерині Лабуре, монахині конгрегації Дочок Милосердя у Парижі. Богоматір попросила її поширювати між вірних чудотворний медальйон, на якому було написано: «О Маріє, без гріха первородного зачата, молись за нас, що до Тебе прибігаємо». 

Приголомшлива популярність медальйона серед вірних спонукала багатьох єпископів Франції, Іспанії та Італії звернутися до Святішого Отця з проханням визначити Непорочне Зачаття як істину віри. Папа Пій ІХ вирішив звернутися до єпископів усього світу за їхньою згодою. Таким чином, догма, що містилася у Святому Письмі і кристалізувалася у житті Церкви, остаточно сформувалася завдяки приватному об’явленню однієї паризької монахині. Цікаво, що через чотири роки після проголошення догмату, його правильність підтвердилася, коли Богоматір з’явилася неписьменній дівчині у Лурді і сказала: «Я — Непорочне Зачаття».

Переклад CREDO за: Edward Benet, Catholic Stand

 

https://credo.pro/2021/04/288561
Герасименко Ольга April 14, 2021 at 04:24PM CREDO https://credo.pro

Leave a Reply

Your email address will not be published.